Elektrowóz ET21-57

Producent: Pafawag, Wrocław, rok budowy 1960, nr fabryczny 65
Fot. Maciej Panasiewicz, prawa autorskie zastrzeżone

Lokomotywy serii ET21 (typ konstrukcyjny 3E) były pierwszymi budowanymi w Polsce lokomotywami elektrycznymi przeznaczonymi do obsługi pociągów towarowych. W konstrukcji obwodów i maszyn elektrycznych wzorowano się na rozwiązaniach radzieckich. W latach 1957 - 1971 Pafawag dostarczył PKP łącznie 658 lokomotyw tej serii. W 1960 roku wprowadzono wiele zmian w układzie biegowym, hamulcowym, w wyniku których zmodyfikowana wersja (typ 3E/1) była lżejsza od pierwotnej o 6 ton. Lokomotywy serii ET21 produkowano również dla Kolei Piaskowych na Górnym Śląsku. Do dziś PKP CARGO S.A. eksploatuje kilkanaście elektrowozów tej serii. Prosta konstrukcja okazała się bardzo korzystna w eksploatacji na liniach górskich, głównie Tarnów - Krynica, Kraków - Zakopane oraz Wrocław - Wałbrzych. Znajdujący się w Skansenie w Chabówce ET21-57 podczas ostatniej naprawy rewizyjnej, wykonanej w ZNLE w Gliwicach, otrzymał historyczne malowanie. Wraz z lokomotywą EP03-01 są jedynymi czynnymi elektrowozami muzealnymi w Polsce.

DANE TECHNICZNE
Układ osiCo' Co'
Prędkość konstrukcyjna100 km/h
Moc silników trakcyjnych6 x 310 kW
Średnica kół1250 mm
Całkowity ciężar służbowy120,0 t
Długość ze zderzakami16,82 m